Jak dbać o siebie w pracy

Praca jest ważna

Praca jest ważną częścią życia, ponieważ umożliwia samorealizację, dążenie do celów życiowych, umożliwia rozwój, jest źródłem dochodów, a dla niektórych bywa sensem życia. Zapewnia kontakt z ludźmi, możliwość nawiązania pozytywnych relacji społecznych, dbanie o siebie, co korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. W pracy też można dbać o siebie. Może to być miejsce, w którym czujesz się dobrze, a Twoje potrzeby są zaspokojone. 

Ale odpoczynek też jest ważny

Odpoczynek, czyli tak zwane „nic nie robienie” jest ważny, ponieważ pozwala poradzić sobie ze stresem, jest czasem regeneracji organizmu, a bez odpoczynku człowiek nie jest w stanie funkcjonować. Nawet jeśli to krótko i z określonymi kosztami.

Jestem swoim szefem

Jak każda forma zatrudnienia bycie swoim własnym szefem ma oczywiście swoje wady i zalety. To czy taka opcja Ci się spodoba zależy w dużej mierze od tego, jaki jesteś i czy potrafisz sobą zarządzić.

Zalety to między innymi brak stałych godzin pracy – jednego dnia możesz zaczynać wcześniej i po pracy iść na siłownię, a innego zaczynać później, za to przed pracą pójść na szkolne przedstawienie dziecka.

Brak stałych godzin pracy jest jednocześnie wadą, ponieważ możesz pracować dosłownie od rana do wieczora, w soboty, niedziele i święta i nie mieć czasu na nic, jeśli nie potrafisz zorganizować sobie pracy czy odmówić klientom.

Znajoma kosmetyczka opowiadała mi kiedyś, że bardzo chciałaby pracować od 7. Realność była taka, że mogła zaczynać dopiero o 10 – o tej godzinie szefowa otwierała salon. Myślę sobie, że ona potrafiłaby zaplanować sobie czas pracy i dobrze odnalazłaby się będąc swoją szefową.

Mam szefa

Stałość zatrudnienia postrzegam osobiście jako plus, za to względnie mało możesz zrobić. Oczywiście zależy to od Twojego szefa i Twojej pozycji w firmie.

Ja nigdy nie miałam takiej sytuacji, ale wiem od Was, że często praca na etacie wiąże się z zostawaniem „po godzinach”. Opowiadacie, że macie wrażenie, że szef wyczuwa, że może dawać Tobie więcej pracy. Zachęci Cię kilkoma miłymi słowami na temat tego, jak ważny jesteś dla firmy, a Ty zostajesz pracować za darmo poza regularnymi godzinami pracy.

Tutaj ważna jest asertywność, poczucie własnej wartości i stawianie granic.

Myślę, że też elastyczność, bo możesz zostać po godzinach raz w roku, kiedy sytuacja jest wyjątkowa i nie ma problemu. Chodzi o codzienność, aby to nie było każdego dnia, bezpłatnie, bez słowa podziękowania.

Sezonowość pracy

Niektóre zawody są w pewien sposób sezonowe, czyli czasem masz więcej klientów, a potem mniej i jest to cykl, który powtarza się każdego roku z różnych względów.

Większa ilość klientów to fakt. Ale co z tym zrobisz i jak zadbasz o siebie to pytanie do Ciebie. Możesz powiedzieć rodzinie, dzieciom, partnerowi, że w tym miesiącu będziesz więcej pracować. Oraz czego od nich w związku z tym potrzebujesz. Może to być przejęcie większej części obowiązków domowych czy zwykła wyrozumiałość. Ważne, abyś zadbała o siebie od strony biologicznej (sen, odżywianie – może catering na 1 miesiąc nie będzie dużym wydatkiem porównując do tego co zazwyczaj jesz w pośpiechu (coca cola, kawa, energetyk, baton, słodka bułka), a przede wszystkim jak się po tym czujesz. Tak, mówię o dodatkowych kilogramach również, ale przede wszystkim mam na myśli Twoje samopoczucie.

Usiądź i przelicz to dokładnie i opracuj plan działania.

Asertywność

Przyda się w pracy „na etacie” i kiedy pracujesz u siebie.

Kiedy jesteś swoim szefem potrzebujesz asertywności w relacjach z klientami, aby zadbać o swój czas odpoczynku, regenerację i komfort pracy.

Jeśli pracujesz u kogoś tym bardziej potrzebujesz tej umiejętności, aby nie wejść w konflikt z szefem, ale wyjść z pracy o określonej godzinie.

Gdy zaznaczasz swoje granice, klienci oraz przełożeni mogą na początku reagować niezadowoleniem. Jednak z czasem przyzwyczają się, uszanują Ciebie i Twoje potrzeby. 

Odpoczynek co dzień i od święta – jak go planować

Odpoczynek na co dzień, to tak zwana higiena umysłowa. Czyli kiedy pracuję to nie rozpraszam się na nic innego. Natomiast, kiedy odpoczywam to nie zajmuje się pracą – nawet taką jak odpowiadanie klientkom na wiadomości czy zamieszczanie postów na mediach społecznościowych.

Ważne jest, aby codziennie wychodzić z pracy. Fizycznie i psychicznie.

Odpoczynek od święta, to urlop, jakieś dłuższe wolne. I nie mówię tu, że masz gdzieś wyjeżdżać. Ważne jest, aby odpoczynek zapewniał, regenerację, redukcję stresu i relaks.

Często zdarza się, że nie planujesz urlopu, bo szkoda Ci czasu i pieniędzy. Jeśli masz problem z odpoczynkiem jako takim, potraktuj go jako część pracy, ważne spotkanie.

Zaplanuj czas pracy i czas odpoczynku, a potem po prostu twardo trzymaj się tego planu. Wyobraź sobie, że to zarządzenie szefowej 

Sposobów na planowanie jest obecnie bardzo dużo, Twoim zadaniem jest znaleźć swój. Możesz planować w telefonie, na kartce lub w pięknym zeszycie – tych jest teraz naprawdę sporo. Jeśli jesteś swoim szefem możesz każdego dnia pracować po 5 godzin. Lub, jeśli wolisz możesz 1 dnia pracować 12 godzina, a następny dzień mieć cały wolny. Możesz pracować od rana lub do wieczora. Ważne, abyś w czasie w którym nie pracujesz poczuła że odpoczywasz, zbierasz siły i regenerujesz się.

Zachowanie równowagi

Dbaj o to, aby nie skupiać się wyłącznie na pracy. Miej też czas na inne rzeczy (rodzina, hobby, wypoczynek, zdrowie – sam wiesz najlepiej).

Planuj, planuj i jeszcze raz planuj. Nie zdawaj się na przypadek, na to że odpoczniesz, jak będzie mniej pracy. Zapewniam Cię, zawsze będzie coś do zrobienia. Zachowanie równowagi zależy od Ciebie, od tego czy na początku miesiąca usiądziesz z zwykłą kartką lub pięknym planerem. Powiesz sobie „odpoczynek będzie dla mnie ważny w tym miesiącu”, po czym zaplanujesz, zapiszesz swoje działania. Zapiszesz, czy to będzie 30 min po pracy, czy to będzie cały weekend, a potem będziesz trzymał się tego planu.

Dodaj komentarz